MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

A Szegedi Nemzeti Színház ismét az Audio-Technicára szavazott

Az Audio-Technica céget 1962-ben alapították Japán fővárosában, Tokióban. A nem csupán mikrofonjaival világhírűvé vált cég nevéhez fűződik például a „hattyúnyak” (gégecsöves) mikrofon kifejlesztése. A japán precizitás megtestesítőinek termékeit nem véletlenül használják kizárólagosan a nyári és téli olimpiákon, a Grammy Awards és a Rock and Roll Hall of Fame átadó ünnepségén, legújabban pedig a Moto GP szériában. A Szegedi Nemzeti Színház közelmúltban rekonstruálta a wireless-rendszerét. Nem volt kérdés, hogy ismét Audio-Technica berendezésekkel valósítják meg a beruházást. Tóth-Bagi Csaba és Markelity Bojan hangtechnikusokkal és Hunyad Attilával, az Audmax Kft. munkatársával Rozsonits Tamás beszélgetett.

Mióta tart a munkakapcsolatotok a Szegedi Nemzeti Színházzal?

Tóth-Bagi Csaba: A TrueVox Kft. munkatársaiként, mint külsős cég látjuk el a Szegedi Nemzeti Színházban a hangosítási feladatokat Markelity Bojan munkatársammal, ez már több tíz éves munkakapcsolat.

Markelity Bojan: A „Valahol Európában”című darabhoz harminchat mikroportra volt szükség, de akkor még csak nyolccal rendelkeztünk. Két opció merült fel: vagy bérlünk, vagy vásárolunk. Mi a „B”-terv mellett voksoltunk.

Miért az Audio-Technica wireless rendszere mellett döntöttetek?

Tóth-Bagi Csaba: Az Audio-Technica hazai forgalmazójához, az Audmax Kft. szakembereihez régi, nagyon jó kapcsolat fűz, mindannyian Audio-Technica fejhallgatókat hallgatunk, valamint használok egy AT4081-es ribbon mikrofont is a cég palettájáról, ami egyenesen zseniális. A kapszulás mikroportok és az új wireless rendszer is nagyon tetszettek, ezért egyértelmű volt a választásunk. Már nagy szükség volt a rendszer bővítésére és fejlesztésére, mert a régi épp, hogy csak elégségesnek bizonyult. A huszonnégy mikroport beszerzése, majd kibővítése harminchatra szinte a tökéletesség érzetét adja. Huszonnégy, negyedik generációs mikroporttal rendelkezünk az Audio-Technica 3000-es sorozatából, valamint négy darabbal a régi sorozatból, a hármasból, ehhez bérlünk még nyolcat a forgalmazótól.

Hogyan barátkoztatok meg az új rendszerrel?

Tóth-Bagi Csaba: Nagyon egyszerűen kezelhető, és jó kiosztást lehetett kialakítani a harminchat port adta lehetőségeket kihasználva. Kiválóan működik a rendszer így, együtt.

Mi mindenben hozott újdonságokat a friss rendszer?

Markelity Bojan: Sokkal strapabíróbbak a portok, ez azonnal szembe ötlik. Érzetre is kitűnik, hogy sokkal erősebb anyagból készültek. Ez nagyon fontos, mert például, ha harci jelenetet játszanak a színészek a színpadon, ott nagyon fontos, hogy a port bírja a terhelést. Bármilyen fizikai atrocitást el kell viselniük és bírják is a megpróbáltatásokat. A színész a munkája során nem arra figyel, hogy a portra vigyázzon, óhatatlanul odacsapják, ütköznek, bármi előfordulhat.

Hunyad Attila: A régi harmadik generációs sorozat háza műanyagból készült, az új fémből. Csak a lehajtható fedél ABS kompozit, illetve az új cH szabványú, immár csavarós rögzítésű csatlakozónak köszönhetően sokkal kisebb, kompaktabb lett az új széria zsebadója.

Kényelmesebbek az új mikroportok a réginél a színészek számára?

Tóth-Bagi Csaba: Nem panaszkodtak még rá. A mikrofont tapasszal az arcukra erősítjük, a portot az oldalukhoz, egy mikroport tartóval. Fontos, hogy sokkal kedvezőbb a fogyasztása: akár 9-11 órát is kibírnak. Az elemek töltöttségi állapotát a színész is láthatja az OLED kijelzőn. Ehhez tartozik, hogy mi, technikusok, a vevőegységen is szemmel tudjuk követni ugyanezt. Az új rendszer szinkronizálási képessége egyenesen szuper: ha odatartjuk a vevő elé az adót, az előzetes kiválasztás szerint maguktól összehangolódnak a frekvenciák, a nevek és egyéb értékek, információk! Nem úgy, mint régen, amikor manuálisan kellett frekvenciát választani. Az adón és a vevőn nyomunk egy szinkronizáció-gombot, összehangolódnak egymással és átviszik az adatokat. Az egyik leghasznosabb újdonság, hogy minden adón található egy multifunkciós gomb, amely programozható, lehet akár „mute” parancs (bár mute gomb is található rajtuk), vagy felhangolható egy tartalék-frekvencia is, amit később, ha szükséges, a multifunkciós gomb segítségével át lehet állítani, akár élő adásban, vagy épp a színpadon. Amennyiben akkora zavar tapasztalható, hogy mégis jobb az eredeti frekvencia, azonnal vissza is lehet állni rá. Konkrétan: lehetséges váltogatni a két kiválasztott frekvenciát. A vevő „group scan” funkciója, pedig megkeresi a szabad frekvenciákat úgy, hogy elvégez egy mérést az antennákon keresztül. Ezt elég egy csatornán megtenni. A mérés végén kijelzi, hogy a keresett bankban hol található szabad hely. Onnantól kezdve a többit már csak be kell hangolni.

Milyen tapasztalatokat szereztetek a wireless rendszer kőszínházi és szabadtéri használata során a megbízhatóság terén?

Markelity Bojan: Előfordult szabadtéren, hogy ötven-hatvan csatornás rendszerrel is dolgoztunk egyszerre, de ez a harminchat port úgy működött, mint még soha semmi. Ez nyilván köszönhető a jó kiosztásnak is, semmi zavar nem volt tapasztalható. Hihetetlen: mintha vezetékes lett volna, persze az, hogy rádiófrekvenciás zavar tapasztalható, független az eszköztől, mert az az UHF-sáv telítettségén múlik. Az eszközökben egy beépített, elektromágneses zavarok elleni védelem működik, ebben már sokat segít az új sorozat fém háza is: jobban árnyékol. Mondhatjuk úgy is, hogy megerősített az eszközök védelme.

Tóth-Bagi Csaba: Más a kettő. Más a zavarási tényező minden helyszínen. A rendszer rugalmasságát az is bizonyítja, hogy nagyon sok ponton van lehetőség az adó és a vevő vételi arányait állítani. Az adón is állítható a jelszint-erősség, 10 vagy 30 mW, lehet használni a saját kis antennáját, vagy lapantennát, a lapantennába booster is iktatható, valamint a boosteren is lehet a jel-erősséget állítani. Mivel az eszközök között alapból nagyon jó a kommunikáció, zárt térben bőven elegendő a 10 mW-os adó-teljesítmény, emiatt az elemek élettartama is jelentősen megnő, kibírnak 10-11 órát is. Szabadtéren, ha már tényleg nagyon nagy a távolság, pl. száz méter feletti, akkor is elég a boosteren megduplázni az erősítést, de ha nagy a helyszínen a zavar, akkor fordítva: a booster erősítését le kell venni, hogy a zavarforrásokat ne vegye annyira, az adót meg feltekerni, hogy erősebben sugározza a jelet. Jól lehet „játszani” az arányokkal.

Hunyad Attila: Az Audio-Technica kifejlesztett egy szoftvert is, amelynek segítségével elkészíthető a lokális televíziós csatornákhoz és egyéb eszközökhöz mért frekvenciaterv. Ezt bevetve a szegedi rendszer beállítását is így végeztük el, előzetes kalkulációk alapján, tartalék csatornákkal biztosítva a zavartalan működést.

Az új wireless rendszer hangját milyennek ítélitek?

Tóth-Bagi Csaba: Emberi hangon szól a mikrofon és minimálisra csökken a bizonytalansági tényező. Amíg a korábbi rendszer működött, a színészek minden alkalommal kb. egy órát töltöttek mikroportos-beállással; amióta az új üzemel, már kb. a tizedére redukálódott ez az idő. A színészek részéről és a mi oldalunkról is olyan szintű biztonságérzetet nyújt, ami megfizethetetlen. Gondolj bele: mindez harminchat mikroportnál!

Markelity Bojan: A mikroportokat majdnem EQ nélkül használjuk, minimális a korrekció, az is inkább hangszín függő. A beszédérthetőség zseniális, teljesen emberi, mintha négyszemközt beszélgetnék valakivel. Ez persze a PA-rendszertől is függ, de abszolút meg vagyunk elégedve.

Tóth-Bagi Csaba: Ebben a darabban szerepel húsz kisgyerek is: tíz óvodás és tíz kicsit nagyobb iskoláskorú. Ők a kórus. Az előadás egy pontján kijönnek a nézőtérre. Ez a húsz port együtt be van adva, én meg mindig húzogattam vissza a potmétereket, amikor kiléptek a PA elé. Egyszer gondoltam egy merészet: kipróbálom, mennyire gerjed. Írd és mondd: egyáltalán nem! A színpadon sehol nincsen gerjedés, de még a nézőtéren sem.

Mennyire vagytok megelégedve a supporttal?

Tóth-Bagi Csaba: Az Audio-Technica és az Audmax éppen emiatt a kivételes hazai partnerünk: korábban Zöld Zsolt, most Hunyad Attila olyan hátteret adott és ad, mint senki más. Ők a példái annak, hogy mára hazai cégekben is maximálisan bízunk a beszerzések és a háttér tekintetében.

A forgalmazónak mennyire fontosak a felhasználói vélemények?

Hunyad Attila: Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy kövessük egy-egy eladott termékünk utóéletét. A cégünk alapértéke szerint fontos, hogy az ügyfeleink nagyon elégedettek legyenek a termékeinkkel és tényleg szeressék azokat. Sokan keresnek minket, hogy eszközöket kérjenek ingyen, reklámozásért cserébe. Ezt a modellt mi nem támogatjuk, mert az a meggyőződésünk, ha valaki ingyen jut hozzá valamihez, nem fogja hitelesen képviselni. Mi azokat támogatjuk, akik hisznek a termékeinkben és erre hajlandóak anyagiakat is áldozni. Ők tényleg a mi eszközeinket akarják! Mindegy, hogy mikrofonokról, fejhallgatókról vagy lemezjátszókról beszélünk, egy a lényeg: ki kell próbálni, meg kell hallgatni, úgy lehet értékítéletet alkotni. Specifikációk alapján is meghozható a döntés: az Audio-Technica valós értékeket ad meg, ami fehér holló a szakmában, de a japán mentalitás ezen a területen is érződik. Ami a műszaki leírásban áll, az valóban mért adat, ez a termékek minőségén is érződik. Az ügyfeleinkkel olyan a kapcsolatunk, hogy bármikor kereshetnek minket. Nagyon erős a support. Ha probléma merül fel, mi azonnal segítünk, hogy minél előbb megoldódjon. Bármire tudunk alternatívát. Ez a fajta hozzáállás cégünk egyik alapértéke.

Tekinthető a Szegedi Nemzeti Színház az Audmax referencia-helyszínének a beépített technika tükrében?

Hunyad Attila: Ez a rendszer fiatal még, nincs másfél éves. Mind a 3000-es széria, mind az 5000-es széria a két legmagasabb színvonalú wireless rendszer az Audio-Technica palettájáról. Nyilván mi azt hirdetjük, hogy megbízható, minőségi eszközökről van szó, de nem kell nekünk elhinni: meg kell tapasztalni! A visszajelzések szerint eddigi vásárlóink (zenészek, rental-cégek, színházak, stb.), nagyon meg vannak elégedve. A Nemzeti Lovas Színház is vásárolt pár hónapja egy 16 csatornás rendszert. Európában ebből a szériából akkor az volt a legnagyobb, majd következett a Szegedi Nemzeti Színház beruházása, jelen pillanatban ez a legnagyobb Európában. Nyilván híre megy, hogy mennyire jól működik ez itt Szegeden.

Tóth-Bagi Csaba: Mi pedig szívesen bemutatjuk a kollégáknak, ha érdeklődnek.

Milyen kiegészítőkkel bővíthető a rendszer?

Hunyad Attila: Így teljes, ahogy van az antennák, antenna-erősítők, kábelek tekintetében. Bővíteni a kapszulákkal lehet. Most AT-899 csíptethető kapszula-mikrofonokat használnak a színházban, ezen kívül lehet headseteket kapni. A kézi adók nagy előnye, hogy cserélhető kapszulásak. Nemzetközi szabvány csatlakozóval szerelik őket, ha valaki úgy szeretné, akár más gyártó kapszuláit is ráteheti, de az Audio-Technica palettáján a legolcsóbb kategóriától a csúcsig, dinamikus és kondenzátor kapszulák teljes sorozatai is elérhetők. Akár stúdió-kapszulákat is lehet csatlakoztatni a kéziadókra. A variációs lehetőségek száma végtelen.

Ár-érték arányban hol helyezkedik el a rendszer a piac viszonylatában?

Hunyad Attila: Érdekes átmenetet képez, mert árban alacsonyabb, mint az azonos szintű konkurens-termékek, viszont bizonyos funkciók nincsenek benne: például a network-csatlakozás, hogy egyben lehessen monitorozni a rendszert. Sokan kérdezik, hogy ez nem jelelt-e hátrányt, ám az installáció során semmilyen hiányt nem okoz, hiszen a rendszer behangolása a group-scan segítségével élőben elvégezhető a vevőn. Kiválasztható, hogy milyen adatokat szeretnénk átvinni, ezzel is megkönnyítve a rendszertelepítést. A tulajdonságait tekintve, érzetre és ránézésre is ez a rendszer a felső árkategóriás termékekkel áll versenyben, viszont olcsóbb. Az biztos, hogy az Audio-Technica wireless rendszere jelenleg ár-érték arányban ma az egyik legjobb választás a piacon.

Milyen a tapasztalatotok az AT-899 kapszulákkal?

Hunyad Attila: Univerzálisak. Szép és természetes a hangjuk, akár hangszereket is ki lehet hangosítani velük. Korábban dolgoztam a Száztagú Cigányzenekarral. Hegedűre, brácsára, nagybőgőre, klarinétra, de még cimbalomra is kiválóan használható. Az egyenletes frekvenciamenetnek köszönhetően mind a magas, mind a mély tartományban lévő hangok is tisztán megszólalnak. Ha nem tesszük egymás mellé a vezetékes mikrofont és a kapszulás portot, nem érezzük a különbséget. Amiatt pedig, hogy egyforma mikrofon volt minden előbb említett hangszeren, nagyon egységessé állt össze a hangzás. Mindenkinek javaslom, hogy bátran próbálja ki ezen a területen is!

http://audmax.hu



 

2020. március 17. 12:45

Minden jog fenntartva. 2020 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA