MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

PSY is D&B AUDIOTECHNIK rendszerrel turnézott

A dél-koreai szupersztár Psy, aki 2012-ben a Gangnam Style című számmal vált világszerte ismertté, 2018 nyarán hazájában turnésorozatot indított. Rekord magas hőmérséklet, óriási méretű helyszínek és pumpáló elektronikus zene jellemezte a turnét, így a csapatnak strapabíró és fejlett technológiai megoldásra volt szüksége. Azért választották a d&b audiotechnik GSL rendszert az ArrayProcessing-el együtt, hogy alkalmazkodni tudjanak az időjárás változásokhoz, az éghajlatra jellemző K-Pop dinamikához és az akusztikai kihívásokhoz.

Psy negyedik „Soakin Wet Show” koncertsorozatának kiteljesedései voltak a 2018-as dátumok és a közönségre permetezett vízzel a nyári hőséget is sikerült legyőzni.

Technológiai bemutatkozás

A 2018-as turnén több ezer lelkes rajongó vett részt a világ minden tájáról, akik hat stadiont töltöttek meg. A d&b audiotechnik GSL rendszer ezzel a turnéval mutatkozott be Dél-Koreában. 

A GSL rendszer

A szöuli székhellyel rendelkező rental cég, az Artmix biztosította a GSL rendszert. A csapat PA rendszerként oldalanként tizennégy darab GSL8-at és két darab GSL12-t húzott fel, melyekhez oldalanként nyolc darab SL-GSUB-ot használt, szintén függesztve. Az outfill rendszert tizennégy darab J8 és két darab J12 alkotta oldalanként. 
Annak érdekében, hogy a mélyszekció teljes mértékben kiszolgálja Psy elektronikus zenéjének igényeit, az Artmix tizenhat darab J-SUB-ot is telepített, melyeket a földön helyezett el. A front fill tizenkét darab V8-ból állt. A rendszert D80-as erősítők működtették.

„A hangrendszer összeállítása nagy kihívást jelentett, hiszen mindegyik stadion egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, értve ezalatt a méretet, a közönség helyének elrendezését és a távolságot a színpadtól az FOH állásig.” - mondta az Artmix hangosítási igazgatója, Sun-Joong Kim. „A fő célunk az volt, hogy mindegyik helyszínen közel azonos hangzást érjünk el.” 

Forróság és pára

Dél-Korea nyáron meleg és párás. A turné közben a hőmérséklet a régióban néha elérte a rekordnak számító szintet. Kim elmondta, „…biztosítanunk kellett, hogy ez ne legyen negatív hatással a hangzásra. Szerencsére a hőmérséklet és páratartalom adatokat is meg lehet adni d&b által fejlesztett ArrayCalc szoftvernek, így többféle ArrayProcessing beállítást használtunk a koncertek alatt, ami nagyon nagy segítség volt abban, hogy a hangzás nappal és éjszaka is azonos legyen. 

Az Artmix csapata a d&b audiotechnik erősítőkhöz fejlesztett R1 távvezérlő szoftvert is alkalmazta, mellyel nem csak a teljesítmény szinteket, de az eszközök hőmérsékletét is monitorozták. 

Tónusegyensúly

Sun-Joong Kim FOH hangmérnökként is részt vett a turnéban.

„Nyilvánvaló, hogy a GSL rendszer az ilyen nagy turnékra lett optimalizálva.” - mondta. „Általában, ha ilyen nagy mennyiségű hangtechnika kerül összeállításra, a színpadon rengeteg nem kívánatos mélyfrekvencia jelentkezik, ám a GSL esetében nem így történt. Ez lehetővé tette, hogy a színpadi monitorokat sokkal tisztábbra hangolhassuk. A GSL rendszer minimalizálta a visszasugárzott hangot a színpadra és segített abban, hogy jobban összpontosíthassunk a közönség felé sugárzott hangra. A végeredmény pedig diadalmasra sikeredett. A földre helyezett mélysugárzókkal biztosítottuk, hogy a közönség több mélyet kapjon az ülőszekcióban. Sikerült elérnünk, hogy ugyanazt a hangot produkáljuk a különböző hatalmas stadionokban. 

A sound-al kapcsolatban Psy-nek konkrét követelményei voltak. „Megkért, hogy biztosítsam a színpadot, a fülmonitor és az FOH hangja legyen azonos.” -mondta az Artmix-től Seung-ho Shin hangmérnök, aki a monitorkeverésért felelt. „PSY nem csak egy énekes, hanem egy olyan előadó, aki minden döntést meghoz a show-val kapcsolatban.”

„PSY a show alatt rengeteg időt tölt a színpad előtti kifutón, ilyenkor a fülmonitor helyett a PA rendszert hallja annak érdekében, hogy ritmusban ne legyen eltérés az ő mozgása és a táncosok mozgása között. Ám amikor egyedül van a kifutón, fülmonitort használ, ebből adódóan a célunk mindkét részen a tónusegyensúly megteremtése és a hangkarakterisztika összehangolása volt a hangnyomás veszélyeztetése nélkül, de a torzítást elkerülve. Minden d&b eszköz, amit beépítettünk, mind a side fill, mind a fő hangrendszer nagy segítség volt ennek a célnak a megvalósításában.”


2019. február 28. 07:50

Minden jog fenntartva. 2019 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA