MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Legkedvesebb felszerelésem – Németh Gábor

Rovatunk vendége ezúttal Németh Gábor, a Skorpió, a Dinamit és az SBB dobosa, a Kőbányai Zenei Stúdió tanára, a Reaktor Stúdió tulajdonosa és a Rádió Rock 95,8 egyik alapítója, és ügyvezető igazgatója. 

Fiatalon mit gondoltál a cuccépítésről?

Amikor 1973-ban, felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti főiskola Jazz-tanszakára, vettem egy kottafüzetet, és rajzoltam a borítójára egy két lábdobos négy felső tamos, két álló tamos, sok cintányéros dobfelszerelést. Ilyen összeállítású felszerelésen játszom a mai napig, csak annyi a különbség, hogy most nem négy felső tam van, hanem öt. Dubán dobokkal kezdtem, aztán lett Ludwig,  Tamával játszottam kb. 10 évet. A végén a Premiernél kötöttem ki. Már húsz éve Premier dobokat, és Paiste cintányérokat használok. Mindkettőnek a magyarországi és a külföldi képviselője vagyok.

Hány hangszerre vágytál?

Mindig csak EGY ilyen „dupla” dobfelszerelésem volt, nem gyűjtöm a hangszereket. Nem vagyok gyűjtő. Van kollégám, aki a pergőket gyűjti, van aki a cintányérokat, van aki komplett dobfelszereléseket. Ami van, azon gyakorlok, azon játszom fellépések alkalmával, azon játszom fel a szólólemezeimet, azzal dolgozom.

Mára mi valósult meg ebből, és mi az, ami egyáltalán nem úgy alakult, ahogy régen gondoltad?

Minden megvalósult. Tulajdonképpen bármilyen márkájú hangszeren játszhatnék. Úgy gondolom, hogy nem  a dobfelszerelés márkája a fontos, hanem az, hogy ki játszik rajta. Minden hangszer úgy szól ahogy hozzászólnak.

Most milyen felszerelést használsz élőben és/vagy stúdióban, milyen számú és méretű dobtestet, milyen állványokat, cineket?  Kezdd esetleg a beszerzés időrendjében.

2 db. 22” lábdob  felső tamok: 1 db. 12”,  2db 13” eltérő hangmagasságra hangolva, 1 db. 14”, 1 db. 15”,  álló tamok: 16” és 18”, a pergődob már nincsen forgalomban, 14x6,5”  bronzpergő, szintén Premier , akár csak az állványok,  Ez a dobfelszerelés angol gyártmányú, 14 éve használom. Abszolút rozsdamentes. A cintányérjaim mind Paiste gyártmányúak. A Signature szériát szeretem a legjobban, mert nem túl nehezek, a lecsengésük megfelelóen hosszú, és jó a felharmonikus tartományuk. Paiste cintányérok: Full Crash, 16”  17” és 18”,  két splash, 8” és 10”,  egy 2002-es szériájú kínai,  20” méretű,  a bal kezemnél van egy „Rude” ride, 24”,    A jobb kezemnél pedig egy barna színű, kézzel kalapált Dark Ride.  A lábcin  14” méretű,  Sound Edge sorozatú, (Volt egy Paiste 15”-os crash-em, ami huszonhárom évig állta a sarat repedés, és törés-mentesen.  Ma már ilyen nincs.)

Milyen monitorrendszert használsz élőben?

Évtizedekig nem használtam monitort. Először is azért, mert nem volt rá lehetőség. Annyira megszoktam, hogy monitort csak olyan színpadokon kérek, ahol a távolságok miatt nem tudom hallani a többieket. A legfontosabb, hogy.. halljam az énekes által bemondott végszót a következő nóta beszámolásához. Nálam ez a monitor kérdés azért alakulhatott így ki, mert Magyarországon a monitorkeverés igencsak gyerekcipőben jár a mai napig. Komplett dobfelszerelést még nem hallottam itthon korrektül szólni monitorból. Egy dobfelszerelés ugyanolyan hangszer, mint bármilyen más akusztikus hangszer.  Ha csak a láb a  pergő és lábcin szól a monitorból, az  olyan, mintha a gitárból csak két három húr szólna, vagy a billentyűs hangszerekből harmóniánként egy-két hangot hallanál.

Milyen mikrofonokat használsz stúdióban?

Electro Voice RE20-as mikrofonokat használok lábdobokra, és minden tamra, overheadnek pedig Neumann U87. Ezek  a kedvenc mikrofonjaim! A pergőre felül Shure SM57, alulra a sodronyhoz SM58, a lábcinre és mindkét ride-ra AKG-t,  Azért mikrofonozom külön a ride-okat, mert nehéz úgy beállítani az overheadeket, hogy a ride-ot is azonos hangerővel tudjam venni, mint a crasheket. 
Csak két vagy három overhead-del is lehet jó sound.-ot csinálni, de csak akkor, ha valaki a megfelelő dinamikával játszik. A dob, akusztikus hangszer, azon a bőrök játszás közben folyamatosan szólnak, akár hogy is van hangolva. Azt a pontot kell eltalálni, hogy a teljes felszerelés  atmoszférája megmaradjon.

Van-e valami különleges cucc, amit használsz? (triggerek, elektronikus ütőhangszerek)

Nem, én magam vagyok a trigger. Nem használok elektronikus kiegészítőket sem. Van elektromos dobom, PadTech, amit oktatásra, és a Rádió Rock élő adásainak felvételeire használunk. 

Milyen dobbőröket és dobverőket használsz?

Már 40 éve a Kiss Jenő faesztergályos mester által készített Kiss 15 típusú dobverőket használom. Megszoktam a súlyelosztását, a tömegét, mindig van készleten, a kezdetek óta ugyanabból a fafajtából készül, nyugodtan meg lehet venni egyszerre tíz-tizenöt párat, mert nem vetemedik el.

A dobbőrök közül a Premier saját márkájú bőreit használom. Próbáltam már sokfélét, de a végén mindig visszatértem ehhez. Először is: a vékony bőrökhöz ragaszkodom – nincs vastag bőr! Nincs olaj bőr,  nincs pufogás, szeretem, ha hangja van egy dobnak! Hangja pedig, csak úgy tud lenni, ha vékony a bőr. A vastag bőr eleve megfogja, nem tud rezegni, puff – megáll, ahogy megütötted, vagy kong a test, és nem tudsz vele mit csinálni. A vékony bőrrel pedig azt csinálsz, amit akarsz: meghúzhatod, leengedheted, az úgy szól, ahogy te akarod!

Mennyire tartod fontosnak az eszközöket és mennyire magát az embert a láncban?

Kilencven százalékban az ember a fontos. Egy hárommilliós cucc sem szól jól, ha valaki dinamikátlanul rosszul játszik rajta, és lehet jól szólni egy középkategóriás dobon, ha  képzett  dobos ül mögötte.

Köszönjük a beszélgetést...


2016. június 19. 07:52

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA