MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Szigorúan Szakmailag!

Az Új Yamaha TF Digitális Keverő Sorozatról... Mondhatnánk, hogy váratlanul érkezett a keverő család, hiszen az elmúlt pár év „amúgy is” nagyon termékeny volt a Yamahánál. A szakma számára ugyanakkor sejthető volt, hogy egy ekkora tapasztalattal rendelkező cég, aki mindig is úttörő volt a digitális keverők forradalmában, felveszi a bokszkesztyűt és ebben a kategóriában is beszáll a versenybe. Abba a versenybe, ahol a legnagyobb a harc a vásárlókért, ahol az ár-érték arány a legfontosabb.

Rögtön három taggal jeleskedett a Yamaha, amit már szinte megszokhattunk. TF1, TF3 és TF5, ugyanaz a tudás, más méretben. Kezdjük a külcsínnel. Kicsit hajaz a régi 01V-re, de már a mai elvárásokkal. A kezelőszervek minimálisak, a kijelző multi-touch-os, haladni kell a korral. Egyszerű és nagyszerű, eltévedni nem fogunk. Három méretben 16+1, 24+1 és 32+1 féderrel, 6 definiálható nyomógombbal és 4 definiálható encoderrel. A QL-nél használt "touch and turn" is itt van, ha valaki nem akarja használni az érintőképernyőt. Az egyik kedvencem a jobb oldalon elhelyezett sáv, amiben az összes layert elérhetjük. Fader bankok, két effekt és sztereó bemenetek kezelőszervei és a kijelző. Körülbelül ennyi és ez elég is egy átlagos munkához.

Mindig nagyon fontos, hogy tudjuk, hova van pozícionálva egy pult. Ez a kis és közepes hangosítási feladatokra tökéletes. A kezelésről egy kicsit később, most jöjjön a belbecs. 40 (TF1-32) monó és 2+2 sztereó csatornánk van befelé, ami bőven elég. Az alma termékek közvetlenül USB-n társalognak, illetve van RCA be-kimenet a pult hátoldalán a bejátszóknak.

Itt találjuk még a combo bemeneteket és XLR kimeneteket is, 16/16, 24/16 és 32/16 arányban, típustól függően. Látható tehát, hogy analóg környezetben is jól kihasználhatóak a pultok. A másik nagy fegyvertény a Dante protokoll, mely egy új kártya formájában (jövő év eleje) jelenik meg. Az eddig megszokott kivitel helyett itt egy kártya tudja a 64x64 csatornát. Ez nagyon fontos lépés volt a Yamahától, mert eddig egy pult "feldantézése" pont egy ilyen keverő árából jött ki, mivel 16 csatornánként kellett egy kártya. Van még két USB csatlakozás, az egyik a pendrive-nak, a másik a soksávos felvételhez.

Kapunk egy alap Cubase programot, így 34x34 csatornával garázdálkodhatunk. Egy lábkapcsoló bemenet és a táp maradt még, ami belső és nincs redundanciára lehetőség. Összesen 8 monó és 6 sztereó mixre van lehetőségünk a fő és szub kimeneten kívül. Ezenkívül nyolc DCA, ugyanennyi effekt, tíz grafikus hangszínszabályzó és egy egyszerű Mute van a pulton, amivel vagy az összes bemenetet, vagy az effekteket lehet némítani. Egyébként az egész keverő az egyszerűségről és a pontos, gyors kezelhetőségről szól.

Minimális tapasztalattal rendelkezőknek nem lesz szükségük kezelési utasításra, mert minden könnyen megtalálható és megjegyezhető. A Yamaha már régóta együttműködik más cégekkel karöltve, ennek itt is látszik a gyümölcse. Sok mikrofon és fülmonitor rendszer (sztereó kimenetek) beállításai találhatóak a keverőben. Már ez is megszokott lehet és számomra az elején még mosolygásra is okot adott, de megkövetem magam, mert nagyon gyorsan és egyszerűen lehet dolgozni. Ez azoknak nagy előny, akik nem rendelkeznek nagy tapasztalattal, de más oldalról is meggyorsítja a zenekari beállást. A ki- bemeneti késleltetés és a patch-elés még hiányzik, de valószínűleg ez a frissítésekkel érkezik majd. A hangminőségre nem lehet panaszunk,a jól bevált D-PRE előfokok biztosítanak minket efelől. Talán természetes, hogy a szokásos editáló és távirányító programok rendelkezésre állnak, talán az lenne a hír, ha nem lenne... Biztos, hogy sok helyen fogunk találkozni ezekkel a pultokkal, mert ár érték arányban verhetetlenek, minőség tekintetében pedig a név kötelez.

Fekete Gábor "G."

További információkért keressék közvetlenül kollégánkat!

Fekete Gábor
INTERTON Group - Műszaki menedzser
Telefon: +36 30 689 3197
E-mail: gabor.fekete@intertongroup.com

2015. augusztus 20. 06:00

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA