MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Porcelán hamutartó a Digigramtól

Ez az első olyan írás ami azért lett, mert látták bennem az arcátlan elszántságot. Nem fogok sumákolni, mert az nem én lennék. Ebben az esetben az történt, hogy a cucc gazdija olvasta az előző írásaimat. A tenyerét dörzsölgetve hunyorgott rám és feldobta a magas labdát... Na erről írjál kis barátom. :D Könnyű olyan holmiról nyilatkozni amiről ilyen vagy olyan tulajdonsága miatt azonnal eldönthető, hogy jó vagy rossz. Pontosan tudta, hogy brutálisan nehéz lesz valami olvasmányos dolgot összehozni, mert az eszköz magasan karcolja azt a szintet, ami nem egy slágergyanús, középkategóriás kacat, hanem egy ízig vérig profi holmi, aminek nagyon szigorúan behatárolható felhasználási területe van. Már a neve is olyan, ami azt sugallja, hogy a gyártó nem azért találta ki, hogy hülyegyerekek otthon a winampot hallgassák róla a nagyi tv-je mellett.

Digigram Cancun 222-Mic - USB audio interface for Broadcast and Live Professional... Szép mi?:D

Na de én somogyi gyerek vagyok ám. Nem úgy van, hogy megfutamodok az ilyen 10 x 20 centis dobozba zárt feladatoktól. Gondoltam én. Mindenesetre arcátlanul birtokba vettem a hangkártyát egy tesztre. Hát mit mondjak?
Az első benyomásom az volt, hogy: Jajj nekem. A második pedig valahogy úgy hangzott, hogy full hülyét csinált belőlem ez a polgár, mert erről a holmiról nem tudok mit írni. Forgattam mint néger a télikabátot, és vagy két napig csak egy méterről félhomályban méregettem. Természetesen tudtam, hogy mi lehet ez, hiszen ismerem a gyártó egyéb termékeit és még talán egy kicsit a filozófiára is rálátok.

Ha azt mondom, hogy ez egy viszonylag fiatal 30 éves cég (2015-ben tartjuk a 30. szülinapját) akkor csak részben hazudunk, hiszen bár fiatal, de ha belegondolunk abba is, hogy ez egy digitális technológiával úttörőként az elsők között foglalkozó, végig az élvonalban maradó, dinamikusan fejlődő és elvitathatatlanul profi társaságról van szó, akkor egy kicsit másképp hangzik ugyan az az adat. Elsősorban az Ethersound protokollt használó eszközeiről ismerhető. Ebbe nem is mennék bele, hiszen bárki által elérhetőek a források, hogy utána olvasson a Digigram-nak. A feladatom egyszerűen csak annyi, hogy kipróbáljam ezt az eszközt, és leírjam a véleményem meg a tapasztalatom.

A magamfajta felhasználó olvas mindenféle tesztet, ami a kicsomagolásnál kezdődik. Na ezt a rész át szoktam ugrani. Hát most nagyon is fontosnak tartom, mert már az is a profizmust tükrözte, hogy egy gyöngyvászon tok jár a kütyühöz, és egy furcsa alakú pendrive, amin a gyártó a win-es drivert adja a kártya mellé. Ez azért fontos, hogy a pusztában, net nélkül is azonnal üzembe helyezhető legyen az eszköz. Mac felhasználóknak erre nincs szükségük, mert működik minden vajákos cucc nélkül.

Ennyit a körítésről. A Digigram legkisebb usb kártyája van nálam. A csatlakozók többsége egy 25 pines D-sub csatin kapcsolódik a kütyüre. 2 szimmetrikus analóg be, ami lehet vonal vagy mikrofon szintű is (+48V), 2 szimmetrikus analóg ki, aes/ebu ki-be, a berendezésen adat spdif (ezt nem próbáltam), 6,3-as fejhallgató kijárat és plusz egy darab mikrofon szintű bemenet. Ez utóbbi a kártya lényege, hiszen ha valaki minimálisan rálát ezekre a dolgokra, akkor tudja hogy egy olyan eszközről beszélünk, ami speciálisan a koncert felszerelések ideális mérésére lett kitalálva. Fokozottan hátrányos helyzetű vagyok, hiszen ennek a témának nálam ezerszer nagyobb gurui vannak mint pl.: Bácskay Mazsi, Takó Tamás vagy a Szarvas Zsolt, de sorolhatnék még neveket. Ők valóban mesteri módon használják a hasonló berendezéseket napi szinten, a munkájukból adódóan. Nekem annyi jutott, hogy egy általam meghatározott teszt alapján eldönthetem, hogy tetszik vagy nem.

Hát tetszik, de nagyon. Azért vittem el a Dr. Music Stúdióba, mert ott van olyan közeg, ahol nyugi van és hasonló kaliberű berendezések között tesztelhetem. A mérő mikrofon ez esetben egy Brauner VMA (Vese karakterre állítva) ebből is a 146-os nevű. (ezeknek leginkább van nevük mint számuk). A mérést a saját laptopomon a Spectre nevű mérő alkalmazással végeztem. A generátor pedig a studió IMac-je volt, amiről rózsa zajt küldtem kettő darab Genelec 4050, illetve a TC Analizer felé.

Csináltam én ezzel mindent. Igyekeztem a gyárilag megadott jelleggörbét előszedni és bocsánat, de azonnal ott is volt. Döbbenetes jel-zaj viszony. Saját szavaimmal élve óriási kuss van. :D Ez egy halandónak semmit sem mond, de szakmai szemmel nézve az egyik legfontosabb paraméter. A másik a torzítása változó hangerőnél. Nem tudtam felfedezni ilyet, pedig nagyon akartam. A spectrum görbéje bármilyen hangerőnél szinte ugyan az volt. 

A legmegdöbbentőbb dolognak azt tartottam, hogy az analóg és a digit kijáratok között nem tudtam sem mérhető sem hallható különbséget felfedezni, pedig alig akad olyan berendezés ahol nem billen egy kicsit a mérleg nyelve a digit javára.

A dolgát makulátlanul végzi. Lehetett volna még egy 24 órás tartós tesztet is beiktatni, vagy olyat, hogy más hangeszközökkel aggregate device módban mennyire toleráns, illetve hogy viselkedik, de azt gondoltam, ez esetben hagyjuk ezt a firtatást mert csak az idő megy vele.

Dióhéjban megjegyzem, hogy az aes/ebu out az Universal Audio Apollo aes inputjára, míg az analóg out az egy AMS Neve 4081 két csatornájára volt dugva, agyig lecsavart, padolt gain-el, ami onnan szintén az Apollora érkezett vonalon.
Senkit sem fárasztanék a száraz adatokkal. Annyi biztos, hogy a kis fehér doboz, ami leginkább egy porcelán hamutartóra emlékezteti a magamfajta vashoz szokott érzéketlen technikust, az bizony minden porcikájából a profizmust tükrözi üzem közben.

A kezelő felület végtelenül egyszerű. Akit érdekel az megfejtheti a pár oldalas használati utasításból. (Én nem olvastam el) Ugyanaz a tekerő a be és kimenetnek, ez kapcsolható, a csatornák pedig külön külön, vagy egyszerre is szabályozhatóak. Itt megjegyeznék egy hiányosságot. Egy ilyen szintű berendezéstől elvárnék egy eszközön elhelyezett mute gombot. Ne kelljen egerésznem ha hirtelen csendet akarok. Ezen kívül esetleg még lehet olyan dolgokba bele kötni, hogy talán kicsit sérülékeny ez a szép felület, de megmondom őszintén, nem karcolgattam bele szívecskéket csavarhúzóval csak azért hogy ezt kiderítsem. :D

Ja.... Cserébe van rajta Kensington Lock-nak hely, amitől teljesen ellophatatlan. :)
A lényeg, hogy ilyen cuccot úgyis olyan vesz (vagy visz), aki tudatosan keres berendezést.

Utólag belegondolva azért elég szerencsés vagyok, mert ilyen mély vízbe dobálnak a kollégák, hogy kipróbálhatok néha egy-egy ilyen minőségű célszerszámot.

Köszönöm.
Taki

2015. augusztus 11. 07:41

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA