MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Életképek – Lőrincz Viktor

Folytatjuk életképek címmel indított önálló sorozatunkat, melyben ugyanazon kérdéseket tesszük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról.

Mivel foglalkozol éppen?

Jelenleg éppen a nemrégiben Molnár László által fejlesztett és készített MLp V-Bass basszusgitáromat tesztelem. Igazán univerzális hangszer lett, minden stílusban megállja a helyét, bátran tenném a világ legjobb hangszerei mellé. Hétköznap dolgozok, kávéértékesítéssel foglalkozok. A családom után/mellett igyekszem zeneileg is formában tartani magam, és van még néhány hobbim is. :-)

Mik a szakmai terveid a közeljövőre?

A basszusgitározás mellett (illetve vele együtt) igyekszem minél jobb énektudásra szert tenni, nagyon élvezem a többszólamú vokálokkal megszólaló dalokat. A hangszeres játék mellett ezzel is szeretném támogatni azokat a produkciókat ahol lehetőséget kapok. Barátaimmal alapított HallerSpirit zenekarban ehhez minden segítséget és lehetőséget megkapok, sokat köszönhetek ennek a zenekarnak. 

Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?

Jelenleg Pál Dénes zenekarában nyúzhatom az öthúros gitárom, nagyon előremutató baráti zenész formáció állt össze, sikeres teltházas koncerteken vagyunk túl. Remélem minél több embert sikerül elérnünk az élőzenés koncertekkel. Több koncerten vagyunk túl a Hallerspirit zenekarral is, itt a feladat még leginkább az, hogy minél többen megismerjék a csapatot.

Nagy örömömre januártól ismét Sipos F. Tamás Faces zenekarában játszhatok, valamint Popper Peti is életre hívta baráti zenekarát, amit szintén nagy örömmel vállaltam el.

Szólóterveimmel kapcsolatban, a YouTube csatornámra feltöltött szólóim és átdolgozásaim kapcsán számos megkeresést kapok, leginkább külföldről. Több szóló videóm kapott megjelenést külföldi weboldalakon is, sőt két szólóamat Stuart Clayton le is kottázta, ami számomra óriási elismerés és igazán megtisztelő. Az átdolgozásokat szólókat igyekszek folytatni.

https://www.youtube.com/watch?v=16W_LrekXfM

Évek óta gondolkozok szóló műsoron, de a tartalmában bizonytalan vagyok. Úgy tapasztalom, a zenészeken kívül nem túlzottan sok embert érdekel, hogy mit lehet eljátszani egy basszusgitáron, max pár percig érdekes. Én magam is szívesebben mutatnám be a hangszer sokszínűségét úgy hogy a nem zenész hallgatók számára is zenei élményt adjon. Valahogy úgy tudnám ezt elképzelni, mint ahogy ebben a feldolgozásban Peck László barátommal játsszuk Sting ismert dalát.

https://www.youtube.com/watch?v=0C7wxyllmu4

Ilyen formában szívesebben zenélek, a fenti formációk valamelyike lehet majd a kézenfekvő megoldás. A „hagyományos” bemutatókat nem igazán kedvelem, egyáltalán nem inspirálnak.

Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?

Teljesen megváltozott a zenei környezet, alapvetően minden funkció ugyanaz mint volt, mégis minden másképp működik.
A kérdés megválaszolásához a hallgatók „tendálását” is érdemes megvizsgálni, a zeneszerzőknek, zenekaroknak és a médiáknak is túlnyomó részben az őket kiszolgáló működését látom. (a nézettség/hallgatottság miatt olyat játszanak, amire igény van, igényt pedig a nézettség/hallgatottság generálja…)

A hallgatók szempontjából két fő csoportot érzékelek:
Igen nagy létszámú hallgatói csoport ízlését szinte meghatározzák az országos médiák. Ezek a hallgatók a régebbi közismert előadókon kívül azokat az újabb produkciókat ismerik, melyeket láthatnak-hallhatnak ezeken a csatornákon keresztül. Mivel a jelenlegi országos médiák nagy része kereskedelmi alapú, érthető módon azt az igényt szolgálják ki, ami nagy nézettséget hallgatottságot, azaz bevételt hoz. Sajnos sok esetben a nagy nézettséget generáló produktum nem áll összhangban a minőséggel, de még ha összhangban is van, érthető módon akkor is az üzlet az elsődleges. Röviden összefoglalva ez a csoport vagy a régi nagy nevű produkciókat ismeri, vagy a maiak közül szinte kizárólag azokat, melyek a közkedvelt (leginkább kereskedelmi) TV/rádió csatornákban megjelennek.

Az általam érzékelt másik csoportot sokkal kisebb, a manipulatív világtól elforduló tudatos nézők-hallgatók alkotják. Egyre nehezebb őket elérni, úgy érzem a nagy zajban szinte teljesen becsukták a kapukat. Ők saját maguk kedvenc előadóinak zenéivel töltik ki igényüket, nem jut el túlzottan sok újdonság hozzájuk (hacsak nem a kedvencük jön elő újdonsággal). Persze a marketing bomba szele őket is eléri, beszivárog némi újdonság, de elenyésző. Az ő gyerekeik igényeibe beépül a szülők kedvenc előadóinak stílusa, és dalainak nagy része. Az internet térnyerése megadja azt a lehetőséget, hogy bármit megtaláljanak, amire ők maguk kíváncsiak, ajánlatokra nincs túlzott igényük, sőt egyre inkább elfordulnak azoktól.

A fentiek alapján itthon nagy érdeklődést a közönség igényeinek megfelelő zenei stílussal és/vagy erős marketinggel lehet elérni, vagy a jelenlegi közízlést mellőzve olyan magas minőségű produkcióval, ami átüt a zajon és a falakon. Egyre több produkció nyit külföldi irányba, ez lehet egy ésszerű megoldás azoknak a produkcióknak, akik által képviselt zenei stílust hazai szinten szűkebb réteg kedveli.  

Visszatérve a fő kérdésre jelenleg úgy érzem, nagyon szervezetlen szabályozatlan és egység nélküli a hazai zenész szakma működése, ez is kihat az egész zeneipar működésére. A zenészek részére nem látok érdekvédelmet és megfelelő támogatottságot sem, így az érvényesülés is korlátolt.

Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?

Pozitívumként azt tudnám megfogalmazni, hogy egyre több ismert előadó választja a magasabb minőségi szintet képviselő élőzenés előadást, profi kísérő zenekarral. A negatív trendeket a teljes gazdasági problémában látom, a zene is a szórakozásról szól, ami az elsők között van, amit nélkülözni lehet.

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?

Szerintem sajnos nehezen lehet megélni, én nem ebből élek. Ha szükséges lenne, szűken meg tudnék élni belőle. 

Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)

Zenéből sajnos keveset, de nálam nem is releváns a kérdés, mert szerencsére nem vagyok rászorulva arra, hogy sokkal többet zenéljek, vagy bármit elvállaljak. Szeretek zenélni, egyelőre nem szeretném, munkaként végezni.

Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?

Úgy gondolom elsősorban koncertekből, és/vagy jogdíjakból. A lemezeladás egyre kevésbé létezik, az interneten elérhető fizetős vagy ingyenes letöltő felületek nagyrészt már átvették ennek szerepét.

Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?

Sok olyan kiváló zenész él hazánkban, akik már sokat letettek az asztalra, de helyzetük enyhén szólva méltatlan. Az ő megítélésük idehaza a szakmán belül nem kérdéses, de sokkal ismertebbnek kellene lenniük nemcsak a hazai lakosság számára, de még világszinten is. Ez nem feltétlenül az ő hibájuk. Ami a legsajnálatosabb, hogy életszínvonaluk egyáltalán nem tükrözi művészi nagyságukat. Hogy régen mi volt nem igazán tudom, de szabályozottabb volt, hogy ki léphet fel egyáltalán a színpadra. Ma szabad a pálya bárkinek, így érthető módon nagyon sok lett a szereplő.

Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

A tudásuk és személyiségük alapján több hazai tehetségből el tudnék képzelni világsztárt, és ez talán nem is csak rajtuk, hanem profi menedzsmenten és persze erőforrásokon is múlik.  

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Ha a jelenlegi kereskedelmi televíziókban futó tehetségkutatókról beszélünk, azok szerintem nem teljesen azok. Tehetség címszó alatt termékeket hoznak létre magas ismertséggel, majd magas áron értékesítik azokat. Nagy üzlet ez, a hazai szervezetlen és védtelen zenei piac bevételének nagy részét könnyen le is lehet így fedni. Nem kell ehhez más, mint a folyamatos új tehetségek komoly média megjelenésével elérni a tömeg és így megrendelők igényét, és megtartani az értékesítést. Ehhez persze kellenek a szervezőirodák is, de melyik és miért is szeretne ebből kimaradni? Egy új tehetség 1-2 évig termeli a fellépésekkel a pénzt, aztán ha ő maga nem tud megújulni, mindegy is hogy mi történik vele, hiszen már jön az új. Emberekről van szó, akiket a gépezet hirtelen a csúcsra repít, de nem tudom, hogyan segít nekik ugyanez a gépezet, amikor elmúlik a csillogás. Tehetségkutató szerintem nem működhet kereskedelmi alapokon, főleg a hosszú évek óta tartó nem túlzottan magas szintű közízlésnevelés után. Közreműködő zenészként, aki nincs a körben, annak szinte egyáltalán nincs lehetősége. Persze köszönhetünk igazi tehetségeket is ezeknek a műsoroknak, én úgy gondolom hogy ők e-nélkül is érvényesültek volna.

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Nagyon sok fiatal tehetség van, érezhető a fejlődés! Budapesten (ebben szerintem, nagy szerepe van pl. a Kőbányai zeneiskolának) számomra egyértelműen érezhető, országosan nem tudom mi a helyzet. Az internetről töménytelen mennyiségű oktatóanyag elérhető, ez is óriási lehetőségeket tartogat a tanuló zenészek számára. A zenészek munkáját támogató technika is elképesztő ütemben fejlődött és fejlődik, manapság szinte fillérekért lehet már házi felvételeket készíteni, vagy akár úgy gyakorolni zenei alapokra, ahogy az én időmben sajnos még lehetetlen volt. Egy dolog biztos, a szívből zenélést nem taníthatja meg egy szoftver sem, a hallás fejlesztésében sem igazán segít semmilyen tabulatúra. :-) Azt kívánom a sok tehetséges fiatal zenésznek, hogy próbálják megtalálni önmagukat, ne akarjanak mások árnyékai lenni, és játsszanak szívből, ne csak technikásan.

Mi a véleményed a fesztiválokról?

A fesztiválok zenészként a legnehezebb erőpróbák. Általában gyors technikai átállások és kapkodás jellemzi ezeket a rendezvényeket, e-miatt sok esetben lesz rosszabb minőségű a színpadi hangosítás, és a megszólalás is. A hosszú évek alatt megtanultam úgy játszani, hogy szinte semmit nem hallok magamból, :-) persze ezt egyáltalán nem élvezem.
Az országos nagy fesztiválok érthető módon szinte mind a nagy neveket veszik meg, hogy nagyszámú közönséget érjenek el, ezért a legtöbb fesztiválon szinte ugyanazok a zenekarok vannak. A többi kisebb zenekar örülhet, hogy lehetőséget kap. Személy szerint ezt nem tudom elfogadni, egy ingyenes koncert bármilyen zenekarnak komoly költséget jelent. Tudom, hogy jön az ismertség növelés és a marketing érték téma, de akkor sem értek ezzel egyet. Sok vitám van ebből. :-)

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Szeretem a klubokat, kevés igazán jól működő élőzenés klubot ismerek. Örülnék neki, ha több ilyen hely lenne, és a hallgatók nagyobb számban és gyakrabban látogatnák ezeket a helyeket. Egy klubkoncertnél közelebbi és felszabadultabb zenekar-közönség kapcsolat nem igazán létezik, max. egy közönségtalálkozón.

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Gyerekkortól kezdődő modern zeneoktatás, a zenészek összefogása, valamiféle szakmai szabályozás mind előadói mind megrendelői oldalon, ez utóbbi csak akkor működhetne megfelelően, ha valahogy ki lehetne hagyni belőle a személyes kapcsolatok alapján működő mechanizmusokat.

Köszönöm szépen a beszélgetést!

Néhány szólómat ide kattintva lehet meghallgatni.

Fb elérhetőségem:
https://www.facebook.com/Vickeymusic

2015. június 9. 19:31

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA