MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Legkedvesebb felszerelésem... Benkő Zsolt

Folytatjuk „Legkedvesebb felszerelésem” címmel indított új sorozatunkat a Music Media Magazin oldalain, melyet azért tartunk kiemelkedően fontosnak, mert ebben a sorozatban minden megkérdezett zenésztől, hangtechnikai szakembertől azt kértük, hogy azon felszereléseiket mutassák be nekünk, amelyek koroktól, márkaszerződésektől és egyéb érdekektől mentesen váltak meghatározó kedvencükké.

Sziasztok!
Először is hagy köszönjem meg Remonak a felkérést a most következő sorok megírására, én magam is nagy érdeklődéssel olvasom a kollégák ki-mit-hogyan típusú írásait.

Nos, az én fegyvertáram alapját a 4 gitárom képezi, melyeket egyforma szeretettel dédelgetek, de különbözőségeik kihasználásával alkalmazom a munkáim során.

Menjünk életkor szerint!
A legfiatalabb egy koreai készítésű amerikai, konkrétan memphisi gitármanufaktúra terméke, mely ST. BLUES névre hallgat, azon belül a Bluesmaster II. típus.

Kiváló kőristestű gitár, Jason Lollar hangszedőkkel, médium jumbó érintőkkel, 2 db push-pull potival, amik lévén, hogy single coil hangszedőkről beszélünk, inkább amolyan szűrőként változtatnak a hangszínen, de a 8 variáció jobbnál jobb hangzást ad, nagyjából a telecaster-es világból. Vintage Kluson Deluxe kulcsok, Willkinson hardverek, kényelem, feeling, minden együtt van. Kb. 6 éves, 2 éve sincs még nálam, de a fegyverzet állandó tagja lett hamar.

Az időrend következő darabja az 1996-ban készült Medgyesi Tibor hangszerész mester által készített BZS Stratocaster. Ez a gyönyörű gitár teljes egészében (test+nyak) habos jávorból készült, ébenfa fogólappal. Satus Gotoh kulcsokkal fém görgős felső nyereggel, eredetileg Willkinson húrlábbal, de már kb. 16 éve egy sima 2 pontos standard strato húrláb van benne.

A hangszedőket Kurtács Andris készítette bele, (SUBLIME), nem győzők eléggé hálás lenni neki a fantasztikus hangzásért!
Miként Medgyesi Tibornak sem lehetek elég hálás, hogy elkészítette ezt a csodás hangszert!!!!
Érzékeny hangja van, de a keményebb dolgokat is kihozom belőle, igazi mesterhangszer, örök darab!!!

 

A következő hangszer a Japán Strato, amit 1994-ben vásároltam újonnan, és azóta hű társam. Eredetileg egy 50-es évekbeli modell újragyártott példánya, de jó néhány modifikáción esett túl az óta. Ezekért főleg Dandó Zolika barátomnak tartozom hálával és köszönettel.

Éger strato, jávor nyakkal, vintage kulcsokkal, már medium jumbó bundokkal.
Nyaknál egy Seymour Duncan Cool Rails, középen a gyári japán szettből a középső hangszedő, míg hátul egy Seymour Duncan Jeff Beck humbucker szól.
A Babicz 6 pontos húrláb a gondtalan tremolózáshoz, a jó sustain-hez járul hozzá! Jó vastag érett hangja van, nagyon szeretem!

És végül az „Öreg Kasuga”, ami egy japánban 1977-ben készült gitár. Kőris test, natúr fogólap, frissen bundozva Váradi Péternek köszönhetően, gyári japán hangszedőkkel bitang strato-sound van!

A gitár sztorija, hogy annak idején ezzel játszottam a legendás Sonia és a Sápadtarcúak, majd a Ferenczi György és a Herfli Davidson zenekarokban, lemezeken, koncerteken, majd 1993-ban ellopták tőlem a hangszert és 21 év után 2014 őszén került elő, ismét nagy hála Dandó Zolikának, aki észrevette, hogy hirdetik a hangszert, így vissza tudtam vásárolni. Érett, natúr, csilingelő strato-hang, őserővel, hiszen ő már igazi vintage gitár, a maga 38 évével…

Ezek tehát a gitárok, mint a hangszer-erősítő-effektek láncolat legmeghatározóbb darabjai.

Az erősítők terén sok cucc megfordult nálam, de legtöbbet az 1976-os Laney Sound erősítőmön játszottam, amit még 1986 őszén vásároltam. Ez örök darab, bár a jelenlegi klubélet már nem teszi lehetővé hogy ilyen nagy teljesítményű (60W) csöves cuccokkal játszunk, sem hangerőben, sem a cipekedés és a szállítás terén. Van még egy 80-as évek elején készült 100W-os angol FAL Kestrel tranzisztoros kombóm, (2x12” ), de ez se kicsi! (28kg de gurul)
Ezek a régi cuccok jól fogadják a pedálokat, sokféle hangra alakíthatjuk velük a hangzást. Elég sok időt töltöttem kísérletezéssel, főleg a pedálok terén.
A forradalmi változást az életemben a TECH21 cég FlyRig5 pedálja hozta el nekem!!!

2014. októbere óta csak vonalból játszok mindenhol! Nincs több cipekedés, megérkezek egy gitárral a hátamon és bekötjük ezt a kis csodát, kérek egy kontroll-ládát és vidáman letolom a bulit hihetetlen erősítő hű hangzással!
Minden eddigi erősítő szimulációt felülmúlt ez a cucc számomra! Ráadásul van benne egy csodás analóg delay, egy Plexi-torzító és egy független booster is az erősítő szimuláción kívül, ami még a reverb-et is tartalmazza. Még otthon is a kis Kustom énekcuccomon tolom a gitárt, hagy pihenjenek a csövek a Laney-ben.

Nyilván egy csöves erősítő mellett hallható a különbség, de soha nem hallottam ennyire élethűen megközelíteni az álom hangot (ami persze mindenkinek mást jelent). Annyi év cipekedés és őrült pakolás után fantasztikusan könnyed és problémamentes lett a zenész életem!

Roto Sound  és Kerly Kues húrokat használok, 9-es és 10-es szetteket, a terheléstől függően. Wegen 3,5 Trimus pengetővel játszok, Laboga, Klotz TM Stevens, valamint Vox kábeleket használok.

Nos, jelenleg ez a cuccom: a négy gitár és a FlyRig5!!!! Persze kiegészítem néha TC.Electronic, OKKO, Ibanez vagy E.W.S. és Dunlop pedálokkal, de ezek csak fűszerek! Valamint ne feledkezzünk meg a régi mondásról sem, hogy a sound a kézben van! :-)

Benkő Zsolt

2015. március 1. 14:43

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA