Folytatjuk „Hazai vizeken” címmel indított sorozatunkat, amelyben igyekszünk minden olyan magyarországi hangszer, erősítő, effekt, hangszedő, hangfal, hangrendszer készítőt, és gyártót, vagy innovátort megszólaltatni, akik jelenleg is aktívan működnek hazánkban.
Mióta foglalkoztok effektek tervezésével és készítésével?
Még nincs egy éve, hogy Grobe Rudi barátommal az előző munkahelyünk kezdett kilátástalanná válni. Sokat gondolkodtunk azon, hogy merre lehetne előre menekülni. Miután jómagam amatőr gitárosként is tevékenykedek és korábban magamnak több pedált is építettem, egyenes ágon jött az ötlet, hogy kezdjünk el valami csöves gitárpedál fejlesztést.
A kezdetben eszementnek tűnő ötletre Rudi -bár eleinte nem hitt benne- rámozdult és egy műanyag fagylaltos doboz fedelére felerősített két csőfoglalatot és néhány potmétert. Néhány nap múlva, mikor ez megszólalt (és nem is akárhogyan!), kicsit eldurvult a helyzet és egy „szarkafészket” sikerült összehozni. Volt benne tiszta csatorna, egy kezdetleges tremoló, egy lágyabb blues-os, és egy durvább rockos torzító. Mindez két öreg használt csővel, DC 12 Voltról. Hihetetlen hangzás és semmi zaj.
- Ezt az első működő csudát a saját kis múzeumunknak tartjuk meg. :-) Ezután már „csak” termékekre kellett szétdarabolni a gömbáramkört. Ekkor, 2014 nyár elején kezdtünk először arra gondolni, hogy talán van jövője ennek az ötletnek. Az áramköri fejlesztéseket Grobe Rudolf végzi, a dizájn közös megállapodás tárgyát képezte, az anyagbeszerzés, marketing, PR (már csak a zenei előéletem és a kapcsolatok miatt is) az én asztalom. Az eszközök „finomhangolásában” elsősorban az én zenei ízlésemre hagyatkozunk, de sok hasznos tanácsot kaptunk és meg is fogadtunk zenében jártas ismerőseinktől is. Jelenleg 6 termékünk van gyártásra kész állapotban, de további ötleteink vannak a portfólió bővítésére. Nem titkolt vágyunk, hogy nagyobb, komolyabb eszközökkel is megjelenjünk ezzel a névvel (kombók, erősítők..). Csak készítők vagytok, vagy kereskedéssel is foglalkoztok? A fejlesztés és a gyártás is önerős, kettőnk vállalkozása. Rudi tervezi és készíti az áramköri modulokat, a mechanikát, de sajnos a csövek védelmére szolgáló bukócsövek gyártatása majdnem lehetetlen feladatnak bizonyult, de végül is sikerrel jártunk. A külső megjelenés, színterezés, feliratozás bérmunkában készül, de az összeszerelést mi végezzük. Az első időkben a forgalmazást is szeretnénk még saját kézben tartani. Ennek több oka is van, de a legfontosabb a személyes kapcsolattartás a leendő felhasználókkal. |
Egyrészt nem szeretnénk zsákbamacskát árulni, abszolút nyitottak vagyunk bármilyen előzetes tesztre, mert tudjuk, hogy egy gitárosnak rendszerben kell gondolkodnia, és ugyanaz az eszköz egy másik környezetben képes teljesen másképp viselkedni. Másrészt fontosak a visszajelzések számunkra, hogy a jövőbeni fejlesztések milyen irányba induljanak el.
Van valami speciálisan – csak rátok jellemző – sajátossága az általatok készített effekteknek?
Már a kezdetekkor lefektettünk pár alapelvet, amihez igyekeztünk konzekvensen ragaszkodni.
Az alap koncepció:
- Tápellátás: DC12V
-”Point-to-point” szerelési technológia mindenhol, ahol ez nem akadályozza a gyárthatóságot.
- True bypass kapcsolás
- A valósidejű hang csak csövön kerül erősítésre, a hozzáadott effektek is csövön keresztül jutnak a kimenetre. Természetesen egy bonyolultabb effektet nem mindig lehet csak csövekkel felépíteni, ilyenkor segítségül kell hívni az újabb korok technikáját. Hogy érthető legyen: például egy delay pedál elképzelhetetlen valamilyen késleltető áramkör nélkül, ami lehet analóg, vagy digitális. De ha a felhasználó letekeri az „effect level” potmétert, a jelútban mindösszesen egy cső lesz jelen.
- Nem szerettük volna más gyártók termékeit, hangzásvilágát lekoppintani. Ebből adódik, hogy valóban egyedi, magyar fejlesztésű eszközöket gyártunk.
- A név és logó választás sem véletlen, tudatosan utalunk a magyar kézműves termékre
- Minden termékünk 100% kézi gyártású, egyedi bemérésű és összeszerelésű.
- Igyekszünk egy egységes megjelenésű „termékcsaládot” létrehozni
Vannak endorser-eitek, vagy olyan híres előadók, akik a ti termékeiteket használják? Még nincsenek, de törekszünk rá. Az eddigi tapasztalatok elég biztatóak, de jelenleg érthető okokból az anyagi forrásaink még szűkösek. Viszont nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk személyesen és a közösségi oldalakon is. Hihetetlen, de már megtörtént párszor, hogy elhívtunk ismert zenész barátainkat tesztelni a budapesti címünkre, és órákig tartó örömzenélésben volt részünk. Bízunk benne, hogy még találkozunk velük és újabb legendákkal is. Az itt szerzett igazán őszinte, pozitív visszajelzések újabb lendületet adtak nekünk, ezért hálásak is vagyunk Nekik. Hova helyeznétek saját termékeiteket minőség tekintetében világviszonylatban? A hangzásvilág tekintetében véleményünk és a visszajelzések szerint is prémium szintet tudunk. Ha nem hinnénk ebben, akkor talán el sem kezdtük volna... Mi a véleményetek a hazai – zenei felhasználású – termékek itthoni megbecsültségéről, és a közvélemény ezzel kapcsolatos általános tájékozottságáról? Sokaktól halljuk, hogy előszeretettel használ(ná)nak hazai fejlesztésű eszközöket. Ez nagyon ígéretesnek hangzik, remélhetőleg mi is megtapasztaljuk majd ezt a hozzáállást. Úgy látjuk, olvassuk, hogy a hazai zenészek teljesen képben vannak a kis magyar manufaktúrák képességeivel és hajlandóak megfizetni az esetenként magasabb árat a távol-keleti futószalagos termékekhez képest. |
Az általános tájékozottságot segíti... ez a beszélgetés is, ami őszintén szólva nagyon jólesik nekünk. :-)
Mi a véleményetek a hazai gazdasági környezetről, támogatja, vagy inkább nehezíti a boldogulásotokat?
Mivel nem látunk más kiutat, ezért inkább bízunk abban, hogy megküzdünk a gazdasági helyzettel és sikeresen vesszük az akadályokat. A játékszabályok adta lehetőségeken belül megpróbáljuk kihozni magunkból a legjobbat.
Szerintetek merre tendál a hazai zeneipar?
Ez egy nehéz kérdés... ha az eszköz oldalát nézzük, talán kezd két irányba szétválni a fejlődés. A digitális technológia elképesztő tempóban fejlődik. Néha az az érzése az embernek, hogy már nincs is szükség igazi tehetségekre, mert a technika mindent megold helyettük. Szerencsére azért ez még nincs így teljesen, de számunkra azért ez egy elég félelmetes jövőkép...
A másik vonal a „vintage” eszközök reneszánsza, bár ezek talán sosem mentek ki a divatból. Ha a hallható végeredményt nézzük, az „ipar” kifejezés számomra értelmezhetetlen. Az a része nem nagyon érdekel, nem vagyok kíváncsi a futószalagon gyártott, pár hónapig életképes produktumokra.Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztaltok? Az internet alapjaiban forgatta fel a régi struktúrákat. Évek óta ezt olvassa az ember mindenhol, az előadók panaszkodnak, hogy nem lehet hanghordozót eladni az ingyenes letöltési lehetőségek mellett. Ez tényleg szomorú dolog, mert ők ehhez értenek, ebből kell(ene) megélniük. Idő és biztos anyagi háttér lenne szükséges az alkotáshoz, ezzel szemben kénytelenek hétről-hétre járni a klubokat, koncerthelyeket, hogy élni tudjanak... A legrosszabb az egészben, hogy nem is igazán látszik: mi lesz a megoldás? Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen? Mint mindent, valahol ezt is az alapoknál kellene elkezdeni. Sajnos azt látom, hogy a gyerekekkel az iskolában szinte megutáltatják a zenét, tisztelet a kivételnek, és itt most ne tegyünk különbséget komoly- és könnyűzene között. Ha a gyerekeket sikerülne nyitottá tenni, jóval többen jutnának el az igényes zene világába. Sokkal több együtt zenélés, éneklés, koncertlátogatás kellene, és talán kevesebb dolgozat a neves zeneszerző életrajzi adataiból... De ez csak egy szubjektív meglátás, nem vagyok szakértője a témának. |
Kurucz Attila
https://www.facebook.com/hunor.tube.pedals?fref=ts
2015. január 3. 18:48