MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Alapi Power Trio – Hangszerbemutató örömzenekar, több is ennél!

Nem mintha a magyarországi könnyűzene afféle állóvíz lenne instrumentális rock-jazz fúziós zenekarok tekintetében, mégis időről időre felbukkannak újabb formációk, más zenekarokban már bizonyított, s amúgy is aktív profik részvételével, s ha működik az a bizonyos kémia, az öröm átjön a hangszerekből a hangfalakon, kiül az arcokra, szélesednek a mosolyok, s a közönség, a Nagyérdemű, újabb kedvencet avat. Bemutatkozik az Alapi Power Trio, a Warwick-Framus-Morley disztribúció s a Natal – Murat Diril felszerelések hivatalos bemutató zenekara.

Személyes találkozási lehetőség hiányában kérdéseimet először az egész zenekarnak címeztem, majd Sümeghi Tamás dobos, Takács Roland Adrián, azaz Kanóc, a basszusgitáros majd a főszereplő, Alapi István gitáros-zenekarvezető ragadott tollat.

Hogyan találtatok egymásra?

Kanóc: Nos a „bűnös” ebben a kérdésben én vagyok (Kanóc). Mivel külön-külön Pistivel és Tomával is volt alkalmam játszani, mindkettőjük játéka mély nyomot hagyott bennem. Ugyanaz a hatalmas Rock & Roll arc mindkettő, végtelen profizmussal fűszerezve és csak idő kérdése volt, hogy mikor kavarodnak úgy a szálak, hogy összehozhassam ezt az álom triót. Természetesen mit sem ér az elmélet gyakorlat nélkül…

Toma: Kanóc ill. én a Workshop zenekarban játszottunk együtt. Folyamatosan jöttek a különböző munkák- nem csak ezzel a zenekarral-majd a Hangfoglaláson már közös bass-dob kurzust tartottunk. Eközben Pistával, elkezdődtek a tárgyalások gitár ügyben. Miután Kanóc régebben Alapi Band tag volt, adott volt, hogy az első Warwick klubban a Pecsa Cafe-ban legyen egy fellépés. Viszont le is kellett valakinek őket kísérni. Telefonálgattunk, átküldtük egymásnak a dalokat, de közös próba már nem jött össze. Viszont miután elkésett a dob, ezért volt vagy 20 percünk beállni, aztán jött a koncert. Már itt sok minden eldőlt, a közönség imádta, mi is rettenet jól éreztük magunkat. Inspiráltuk egymást. Ezen a koncerten  Mocsáry Laci billentyűs is velünk volt. Eldőlt, hogy ezt folytatjuk, technikai okok miatt trióban.

Hogyan fogadja a zsűri az új formációt?

Kanóc: Minket is meglep az érdeklődés! Alig tettünk ki 1-2 házi készítésű próbafelvételt, azok máris olyan nézettséget generáltak, mintha évek óta befutott zenekar lennénk. Természetesen mi erre ráerősítünk és a jövőben olyan extra zenei csemegékkel, jelentkezünk, amelyektől még jobban leesik majd az álla mindenkinek.

Inspiráló az együtt-játék? (tudom, hogy buta kérdés, persze, hogy az…)

Kanóc: Olyannyira, hogy a zenekar a bemutató műsor gerincét, amely 6-7 dalt tartalmaz - köztük egészen kapaszkodósakat is - az első közös próba alkalmával rakta össze. Maradt munka a többi próbákra is, de az első alkalom után mindenki széles mosollyal ment haza az ágyikójába.

Megörökítitek az együttműködést stúdiófelvételek formájában is?

Kanóc: IGEN! Egy kedvcsináló reklámspottal nyitottunk a világ felé, ezt az „anyacégünk” bemutatótermében a Rockforth KFT-nél vettük fel, de nem állunk meg itt, mert következő lépésként egy élő, stúdióban feljátszós videót készítünk, hangszerbemutatóval egybekötve!

Toma:

Mik a tapasztalataid, az endorsementeiddel kapcsolatban, mennyi tényleges támogatást kapsz a Natal és a Murat Diril termékek gyártóitól, s az itthoni forgalmazóktól, mennyire hallgatják meg a javaslataid, tapasztalataid, működik-e tényleges együttműködés, oda-vissza kommunikáció?

Alapvetően én a Murat Diril Hungary-val, és az Audmax Kft-vel állok kapcsolatban. A Muratnál abszolút működik a nemzetközi kapcsolat, a különböző endorzerek tapasztalatait felhasználva pl most változtattak az eddigi szériákon. Miután viszonylag új a cég, ezért az eleve magas minőségen folyamatosan javítanak a tapasztalatok alapján. Kézzel gyártott cinekről beszélünk, tehát valós változtatásokról van szó,nem arról ,hogy átállították a futószalagot.

A Natal-nál szerencsém van egy olyan dobon játszani lassan egy éve, amiből 50 db van a világon! Ez a Jim Marshall set. Ezen egy olyan bőrréteg van a testeken, mint a Marshall erősítőkön, félelmetes tónust adva a dobnak. A Natal a Marshall 50-ik évfordulójára készült, hiszen az Öreg eredetileg dobos volt. Szintén csúcsminőségről beszélünk. Nagyon sok konfigurációt lehet összerakni  a  magas minőségű fákból, kiváló állványokkal, ijesztően jó pergőkkel. A "beugró" cucc a Spirit, amivel a Hangfoglaláson találkoztam, ár-érték arányban kiváló, jó hangú, a külcsín is tetszetős.

Hogyan hasznosítod zenetanári tapasztalataidat, nemcsak koncert- és stúdió kontextusban, hanem egy endorsement együttműködés keretein belül?

A cégeknek tudtam segíteni a zenetanári tapasztalatommal, hiszen nagyon sok visszajelzés jön a tanulóktól. Mind minőség, mind igény szempontjából. Lehetőségem volt, illetve van több session-ban használni a hangszereket, úgyis, mint promóciós felvételeken, ill. különböző egyéb munkáimban. Nagyon jók a tapasztalatok. Az élő játék és a stúdiózás is nagyon jó eredményeket hozott.

Bőröket és -verőket milyet használsz? Támogatod a kisebb, hazai manufaktúrákat esetleg? (Itt főleg a verőkre gondolok.)

Átlátszó, egy rétegű, dallamos bőröket szoktam használni. Nekem ez a hang van a fülemben, ráadásul  kedvenc dobosaim is -pl.Steve Smith-is, ilyeneket használnak általában. Stílustól függetlenül működnek.Ez fontos ,hiszen a repertoárban,több stílus is szerepel.

Kétfajta verőt használok, mind a kettő 5b, hickory. A Murat Dirilnek van egy saját dobverője. A magyar Artbeat cég készít EcoLine néven egy nagyon jó minőségű hickory verőt. Nekem ez is nagyon bevált. A cégeknél nem csak a termékek minősége fontos, hanem az is, hogy mit tesznek a bemutató zenekaruk érdekében, akár kereskedelmi okokat szem előtt tartva.
Jelen állás szerint ott tartunk, hogy az Alapi Power Band, folyamatosan kapja a meghívásokat az országos  turnéra, készülnek a videók. Ezen a turnén túl azon, hogy bemutatjuk a hangszereket, interaktív kurzusokat-tanításokat-, fogunk tartani. Szerintünk így izgalmasabb és jobban át lehet a srácoknak adni az infót. Ehhez hozzájönnek a koncertek, így többfajta környezetben hallhatják a hangszereket.

Hozott újabb session lehetőségeket ez a két endorsement?

Túl az aktuális gyere, játszd fel sessionokon, több formációban, van szerencsém játszani.
Az Alapi Power Trio mellett, a Szekeres Tamás Trióban is játszom./Orbán Nelli basszusgitáros-hárfaművésszel/, így  két legendás gitárossal is együtt zenélhetek. Fekete Tamás Fekával a Workshop zenekart,Takács Roland Kanóccal, s egy nagyon érdekes crossover produkció is itt van az évre: ez a Walkürrock, ami Röser Orsolya operaénekessel és Szabó Karesz billentyűssel egészül ki. Itt már megtörtént a nagy megmérettetés az Opera előtt a Wagner Fesztiválon. Szerencsére nagyon jól sikerült, idén lesz folytatása.

Kanóc:

Kaptál-e szabad kezet annak tekintetében, hogy a Warwicktól személyre szabott hangszereket kaphass - faanyagok, hardver tekintetében?

Igen teljes mértékben! Ez azonban korántsem új dolog a Warwick-nál, hiszen a Custom Shop részlegük előtt gyakorlatilag nincs lehetetlen! Ha valaki kíváncsi mennyire erős ez a részleg, keressen rá a Youtube-on a hivatalos Warwick csatornán ahol lélegzetelállítóan gyönyörű gitárok születését kísérhetjük figyelemmel. Az első Warwick hangszer, ami nekem készült, egy gyönyörű Streamer Stage I modell, amely alapból annyira jól eltalált konstrukció, hogy mindössze pár, a kinézetet befolyásoló extra opciót kértem: a krémes fehér színt fekete hardware-ekkel és a magas fényű lakkozást! Valamiért vonzódom a fehér gitárokhoz, alighanem ezt a színösszeállítást megtartom a jövőben készülő többi hangszereimnél is.
Külön érdekesség, hogy kérésemre Andy Irvine (a Warwick fő-fő bemutató embere) készített pár képet a gyárban a készülő hangszeremről és az egyik fotón közvetlenül Bootsy Collins legendás csillag alakú gitárja mellett lógott az én funk machine-em!

Készült esetleg egy White Zooloo Warrior custom vagy signature bass?

Igen, ez a téma egy ideje már foglalkoztat, és a gyártótól is vannak pozitív visszajelzések ez ügyben, de ez még a - reméljük nem túl távoli - jövő zenéje.

Különösen érdekel, használod-e a Warwick húrokat?

Nos a húrkérdés egy picit kényes ügy nálam, ugyanis meglehetősen izzadósfajta vagyok, ráadásul a PH értékem is gyilkos a húrok számára, így nekem személyesen egy konkurens gyártó bevonatos húrjai váltak be, de kapacitáljuk a Warwick céget, hogy ők is fejlesszenek ebben az irányban! Szerencsére hivatalos disztributorként van beleszólásunk a termékek fejlesztési irányvonalába, dolgozunk rajta, hogy minél szélesebb körben kedveltek legyenek a cég termékei. Régebben a sláger a jó öreg piros Warwick készlet volt, ebből is a nikkel. Ez a húr szerintem még mindig verhetetlen ár/minőség viszonylatban a piacon, de érdemes kipróbálni a fekete-sárga és a nanotechnológiával készült EMP húrokat is. Ezeket például Győri Balázs endorser-ünk használja nagy megelégedéssel! 

Erősítőkkel is támogat a cég?

Naná! És milyen jól teszi! Az új WA sorozat egyszerűen fantasztikus! Emlékszem először egy bécsi klubban hallottam, TM Stevens koncerten az új szériát és totál bezsongtam tőle! Főleg, mert TM előtte egy másik nagynevű amerikai gyártó erősítőjét használta és annál nekem mindig hiányérzetem volt. Azt azért meg kell hagyni, hogy a Warwick erősítőkre nagyon ráfért a vérfrissítés, szerencsére nem bízták a véletlenre a dolgot: az erősítőket nem más, mint a nemzetközileg ismert jazz-punk basszusgitáros Jonas Hellborg tervezte, aki briliáns munkát végzett! Külön érdekesség, hogy a cég számomra a 000000001 szériaszámú ládát szállította, azaz a birtokomban van a legeslegelső gyártott darab! Az erősítő egyébiránt tökéletesen kiszolgálja minden igényemet, remek tiszta, modern hang.

Milyen habitusú zenészeknek, milyen muzsikához ajánlanád ezeket?

Nos a Warwick termékkínálatában immár nemcsak azok a mára tradicionálisnak mondható sorozatok találhatóak meg, melyekkel a cég elindult és hírnevet szerzett. (Streamer Stage I-II, Thumb Bass, Corvette sorozat, stb.), hanem egyre inkább szélesítik a palettát olyan hangszerekkel, mint például a 2013-ban megjelent Starbass, amely remek vintage őrület modern köntösben, azaz klasszikus jól bevált hangzásokat tud a hangszer, de emellett nem kell lemondanunk a Warwick-nál megszokott kényelmi funkciókról sem, mint a 3D húrláb, vagy az állítható szemöldök (Just A Nut III). Említésre méltó a tavaly debütált RockBass Triumph elektromos nagybőgő, amely végre megfizethető áron kínálja a villanybőgőzés örömeit.

Mesélj a session munkáidról!

Nagyon nagy örömmel, ugyanis ritka szerencsés embernek tartom magam ilyen téren, de nem nevezném egyiket sem session-nek, ugyanis mindegyik zenekarban teljes jogú tagként szerepelek, még azokban is amelyek session-nek indultak eredetileg. Mivel alapvetően rock-funk és a kettő elegyének őrültje vagyok, nehezen fogsz megtalálni egy smooth jazz formációban. Engem valamiért mindig olyan helyekre hívtak, ahol maximális energiabedobással, és rockos, domináns basszusjátékkal kellett feldobni a show-t. Aktuálisan a legtöbbet a Káosz Központtal (Kovács Áron, Kékkői Zalán, Huszár Endre) játszom, de a tarsolyban van Koós Réka rock formációja a Bodybuilders (Delov Jávor, Csiszár Ferenc, Juhász Attila és természetesen Réka) vagy a nagyszerű Whitesnake Tribute Band. (Alapi Steve, Hirleman Berci, Lőrincz Karcsi és Vedres Joe) akikkel az idei Győri Nemzetközi ütősfesztiválon az ex-Whitesnake/Ozzy/Billy Idol dobossal, Brian Tichy-vel játszunk! Aztán a saját funk-metal formációm a White Zooloo Warriors (Orbán Adri, Borbély Zsolt, Szekeres Zolika) és természetesen az Alapi Power Trio…

Alapi István

Meghallgatták-e az észrevételeid a gitárok személyre szabása tekintetében?

Az én esetemben a kiválasztás úgy történt, hogy a Framus Custom Shop galériában böngészgettem és találtam két hangszert, ami abban a formájában tetszett, ahogy ott láttam. Az egyik a Diablo Progressive X egy speciális darabja, eredeti Floyd Rose tremolóval, EMG 81 SSH pickup konfigurációval, mahagóni test, jávor top, csavarozott jávor nyak, szóval ilyesmi. Nagyon szép egyedi színű a gitár, de ez legyen meglepetés. Annyi az érdekes a korábbi gitárjaimhoz képest, hogy a nyak végig scaloppált.

Mennyi modifikációt enged meg az endorsement - magyarul: mennyire igaz, hogy amit a néző Mester kezében lát, az a gitár a boltban ugyanilyen opciókkal megvásárolható?

Természetesen megvásárolható a boltban ez a verzió, de az árról inkább nem mesélnék! Legyen elég annyi, hogy nagyon vakarnám a fejem, ha meg kellene vásárolnom és nem endorserként kapnám!  ...ha..ha!!

Erősítők, effektek tekintetében szabad a pálya, mesélj arról, hogyan találtad meg a saját soundot, s milyen tanácsaid lennének a mai fiatalságnak, mennyire hagyják magukat megvezetni?

Ez a sound kérdés rettenetesen szubjektív! Mindenki belül hall egyfajta soundot, amely az ő sajátja és többnyire ezt próbálja kihozni különféle erősítőből, több-kevesebb sikerrel. Az én véleményem az, hogy az a jó sound, ami az adott gitáros számára játék közben a legkomfortosabb, ami leginkább inspirálja játék közben. Ez mindenkinél egész más lehet, de ez a jó, hiszen végtelenül unalmas lenne az élet, ha minden felvételen és koncerten a hallgatók ugyanazt a gitárhangot és effektezést hallanák. Minden a zenétől, a stílustól, az adott hangulattól függ! Én használok teljesen puha jazzgitár-szerű hangszint és ultra high gain soundot is. Jelenleg egyébként az olasz DVMark cég endorsere vagyok, két konkrét erősítőt, a DV Multiamp-et és a DV 403 CPC típust használom, DVMark 1x12 Normál és 1x12 Small ládákkal.

Mik a tapasztalataid ezzel élőben és a stúdióban? Hol van a határ, mikor hallgasson a gitáros inkább a hangmérnökre, mint a saját elképzeléseire?

A kezdők esetében nehéz a helyzet, hiszen többnyire semmi tapasztalatuk nincs a stúdiózás terén, szóval jobb, ha a hangmérnökre hallgatnak, ami viszont nem jelenti azt, hogy a végeredmény tetszeni fog nekik, hiszen belül ők is hallják már, hogy mit szeretnének, legföljebb nem tudják, hogyan kell azt megvalósítani. Én magam semmilyen beleszólást nem engedek ezekbe, a dolgokba, hiszen pontosan tudom, mit akarok hallani és a legtöbb hangmérnöktől jobban is tudom, hogy azt hogyan lehet elérni!...ha..ha!!

Kábel vagy wireleless a megfejtés, élőben, esetleg alkalomszerűen választasz? Melyik monitorozást kedveled inkább, a láb- vagy fülmonitort, s mennyire vagy kényes arra, hogy a monitorútban egészen pontosan az általad kívánt „műsort” halld?

A mai modern digitális wirelessek tökéletesen, minden veszteség és kompresszió nélkül adják át a gitár hangját, tehát érdemes használni őket. Én a fülmonitor tekintetében kicsit maradi vagyok, mert rossz tapasztalataim vannak. Zenét sem szeretek fejhallgatóval hallgatni, mert teljesen természetellenesen szeparáltan hallom a két oldalról a dolgokat, ráadásul a fülesek legnagyobb részében a hangszerek hangszínei is sajátosak, olyanok, amilyet természetes, akusztikai közegben nem hallasz. Arról nem is beszélve, hogy buli közben nagyjából el vagy szeparálva a külvilágtól, én pedig szeretem a közvetlen kontaktust a zenésztársaimmal és a közönséggel is.

Zenetanárként, hogy látod a mai fiatalok merre haladnak: nagyobb súllyal esik latba a technika, technológia, s elsikkadni látszik a művészet, és annak üzenete – vagy éppen ellenkezőleg? Új ez a probléma, vagy inkább csak jobban szem előtt van?

Valóban az a tapasztalat, hogy nagyon divat lett a gitárosok között kizárólag a technikára összpontosítani, rengeteg borzasztó gépies, robotszerű, progmetál irányzat van, amelyeket képtelen vagyok hallgatni, mert olyan, mintha terminátorok zenélnének.
Én próbálom a tanítványaimat muzikálisabb irányokba terelgetni,... már, ha hagyják!

Végezetül: vázoljátok, kérlek, az idei évre tervezetteket, zenekaron belül és saját projektek, futó zenekarok tekintetében, egyaránt!

Alapi István: Számomra az idei év elég mozgalmasnak ígérkezik, hiszen elindul az EDDA turné, kb 70 koncerttel, aztán a saját bandám, az Alapi István Band is többet játszik idén, mint az előző években. Ezen kívül az Alapi Power Trio is belendülni látszik, szóval nem fogok unatkozni, azt hiszem!
Kanóc: Játszani, játszani, játszani! Mivel minden formációmban remekül érzem magam, alig várom a koncerteket, melyek szerencsére szép számmal vannak. Annyi biztos, hogy az Alapi Power Trio előtt nagyon szép feladat áll idén, az ország minden táján bemutatni játék közben az általunk képviselt márkákat, méghozzá a márkáink hírnevéhez méltó színvonalon. Egészen biztos vagyok benne, hogy sikerül felkavarnunk az állóvizet és felejthetetlen élményt nyújtani azoknak az érdeklődőknek, akik eljönnek az eseményekre.

A zenekarról a legnaprakészebb információk a https://www.facebook.com/WhiteZoolooWarrior oldalon!

Köszönettel lejegyezte: Illés Norbert 

2014. június 30. 10:16

Minden jog fenntartva. 2024 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA