MusicMedia

„Amíg a muzsika szól, a világ is sokkal szebb.”

Öröm a zene díj: az év felfedezettje – Füstös Bálint

Amikor Bálinttal ez az interjú (Életképek című sorozatunkba) készült, még sem mi, sem ő nem sejtette, hogy ez az ősz számos elismerést hoz majd számára. Zenekara a Margaret Islad megnyerte a 2013-2014. évi Hangfoglaló Magyarország döntőjét. Ő maga pedig az Öröm a zene díj - év felfedezettje címét kapta meg a Hangszeresek Országos Szövetségétől.

Mivel foglalkozol éppen?

A The Biebersel az első országos turnénkon vagyunk, most kezd igazán összeállni a zenekar, fantasztikus energiák vannak a színpadon, nagy élmény minden alkalommal együtt zenélni. A hangos koncertek mellett egy akusztikus felálláson dolgozunk és hamarosan elkészül az első lemezünk is. Sokat stúdiózom, például Diazzal az új Wellhello dalokon ötletelünk. Emellett főiskolára járok, kereskedelem és marketing szakon.

Mi a véleményed a gitármánia táborról?

A tábor évről-évre a legkedvesebb élményeim közé tartozik, idén már negyedszerre utaztam le Szolnokra, kicsit olyan, mintha hazamennék. Rengeteg barátommal, ismerősömmel találkozom, egy pillanat alatt eltelik az egy hét. Sokat is köszönhetek a gitármániának, az első zenekarommal sok támogatást kaptunk a tábori tehetségkutatónak köszönhetően, játszhattam a hangfoglaláson és beleszerettem a Vox erősítőkbe is.

Mi a véleményed a táborozókról?

Nagyon összetartó társaság, odafigyelünk egymásra, szívesen meghallgatjuk egymás zenéit, elképzeléseit, valaki mindig kapható egy jó szakmázásra. Különösen jó dolognak tartom, hogy a táborban elképzelhető, hogy huszonéves profi zenészek együtt játszanak tizenkét éves gyerekekkel.

Mik a szakmai terveid a közeljövőre?

Szeretnék még többet foglalkozni a saját zenekarommal a Margaret Islandel, fontosnak tartom, hogy írjak zenét is. A sok hangos, elektronikus zene mellett jólesik néha egy kis akusztikus megnyugvás.

 

Mik a terveid az év második felére?

Még jobban bele szeretném ásni magamat a jazzgitározásba, az elmélet sokat segít a könnyűzenében is. Leginkább a session munkáim során tapasztalom, amikor első hallásra kell kitalálni és feljátszani a gitárszólamokat egy dalban. Hogyan tudok a lehető legtöbbet hozzátenni a dalhoz, gyorsan ráérezni mit szeretne hallani a szerző, legtöbbször már egy-két jó hang is elég. Jó példa erre Hien „The way I do” című dala, amiben csak a refrének előtti rövid riffet játszom, mégis sokat lendített rajta.  

Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?

Nagyon várom a The Biebers lemezt, sok munka van benne, remélem minél több helyen be is tudjuk majd mutatni, nagyon jó csapat állt össze. Puskás Peti frontembernek született, Puskás Dani kiváló zenei ízléssel rakja össze az alapokat, Miklós Milán színpadi jelenlétén, rutinján mindig meglepődök, Gerendás Dani dobolása pedig elképesztő. Próbálni is élmény minden alkalommal ezekkel a srácokkal.

Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?

Bizakodó vagyok, végre megjelentek a streaming szolgáltatások, én is szinte csak Deezeren hallgatok zenét. Sok hazai zenekar egyre jobban ki tudja használni az internetes felületeket, élnek a közösségi oldalak előnyeivel. Jó példa erre a Mary Popkids vagy az Ivan & The Parazol. Jó dolognak tartottam a tavalyi Nagyszínpad tehetségkutatót is, 15 remek zenekar mutatkozhatott be, játszhatott a tévében estéről estére teltház előtt, sokat dobott a népszerűségükön a műsor. Illetve örülök, hogy újra van lehetőségük az induló zenekaroknak állami pénzekre pályázni a Cseh Tamás program keretein belül. Remélem értékes produkciók születnek majd.

Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?

Pozitív, hogy egyre több tehetséges zenekart látok, akik hisznek a zenéjükben, videoklipeket készítenek, szponzorokat szereznek, jó minőségű képanyagokat használnak. Úgy gondolom ezek a mai világban már sokkal könnyebben elérhetőek, mint régen. Egy egyszerű klipet, vagy stúdiós videót bárki fel tud venni magának is. Egy dal pedig sokkal több emberhez eljut, ha van hozzá valamilyen képanyag is.
Negatívnak látom, hogy sok vidéki helyszínen a félplayback fellépések dominálnak, amikor az énekes alapra énekel. Így sokkal olcsóbb a fellépés, egy profi zenekar felszereléssel, saját hangmérnökkel, roadokkal, turnémenedzserrel nem tud elmenni ennyi pénzért, mert még a költségeket sem fedezné a gázsi.

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?

Meg lehet élni, de nem könnyű. Azt látom, hogy még a legprofibb zenészeknek is több projektben kell egyszerre játszaniuk. Nagyon kevés olyan zenész van, aki olyan zenekarral játszhat, aminek van annyi koncertje, hogy ne kelljen máshol zenélnie. Én még nem ebből élek, de ez jól is van így, nagyon az elején vagyok.

Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?

Szerintem leginkább koncertekből, ha az underground zenekarokról beszélünk a fesztiválok és a budapesti koncertek jelentik a legnagyobb bevételt. A rádiós jogdíjak összege csökkent, köszönhetően részben az egyre szélesebb kínálatnak. Lemezből is kevesebb fogy, talán nem is jelenik meg annyi új, inkább egyenként klipekkel jelentetik meg a zenekarok a dalaikat. 

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Kétféle tehetségkutató létezik itthon. Az egyik típus, ahol amatőr zenekarok versenyeznek. Megmutatják magukat, zsűritől értékes kritikákat kapnak, hangszervásárlási utalványokat, stúdióidőt, fellépési lehetőségeket nyerhetnek. Rengeteg ilyen vidéki rendezvény létezik, ezeket a Hangfoglaló Magyarország foglalja magába, továbbá ilyen a Talentométer vagy ide sorolnám a Nagyszínpadot is, vagy az internetes gitáros versenyeket, például az Új gitáros tehetségkutatót. Az első zenekarommal a Batteryvel sok ilyen versenyen indultunk, sok támogatást, bátorítást kaptunk, ezekért nagyon hálás vagyok.
A másik típus a tévés tehetségkutatók, amik elsősorban műsorok, itt nem a résztvevők, hanem a nézettség a legfontosabb. Persze a műsor alatt sokat tanulnak az énekesek, zenekarok, nagyon profi zenészekkel dolgozhatnak a háttérben, nagy közönség előtt mutathatják meg magukat. A legnagyobb hibának azt látom, hogy a műsor vége után nem törődnek a versenyzőkkel, magukra hagyják őket. Lehet, hogy a győztesnek egy ideig sok koncertje lesz, de saját produkciót, saját dalokkal nehezebben hoz majd létre.

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Elképesztő! Sok fiatal, velem egykorú zenésszel találkozom, zenélek együtt és mindig meglepődök mennyire jók. Ez inspirál igazán arra, hogy én is folyamatosan gyakoroljak, mindig ötleteljek valami újon. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy meddig jut el ez a korosztály.

Mi a véleményed a fesztiválokról?

Imádom a fesztiválokat, koncert-koncert hátán, sok ismerős, jó hangulat. A magyar zenekarokat is leginkább itt lehet elcsípni nyáron, gyakran többen is vannak a koncerteden, mintha önállóan játszanál az adott városban. Az idei Sziget lineup meg különösen jó volt. Imagine Dragons, The Kooks, Bombay Bicycle Club, Tom Odell, Fink, Clean Bandit, Bastille, Bonobo voltak a kedvenceim. Szerintem zenészként különösen érdemes kijárni, sokat tanultam a külföldi zenekaroktól.

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Ezen a téren viszont van még hova fejlődnünk. Az a tapasztalatom, hogy vidéken kevesebben járnak koncertekre, nehezebben jutnak el a zenekarok a közönségükhöz. Sokkal kevesebb városban üzemel klub, mint régebben. A színpad, a hangtechnika is kisebb, nem tud úgy megszólalni egy zenekar, mint egy fesztiválon. Persze itt is akadnak kivételek.

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Ha még több támogatást kapnának az induló zenekarok, hogy legyen elég idejük ahhoz, hogy produkcióvá nőjék ki magukat. Az egyéni hangzás kialakításához idő szükséges, rutint kell szerezniük a zenészeknek, ez csak akkor lehetséges, ha koncertezhetnek, felvehetik a dalaikat.

Köszönjük a beszélgetést

2014. október 13. 19:00

Minden jog fenntartva. 2020 - Instrument Reklám/MUSICMEDIA